lördag 5 maj 2012

Nyttig pizza på GI recept.

Hej igen! Äntligen fredag. På nått sätt så utsöndrar det positiv energi i kroppen och det är ofta då man(iallafall jag) gottar till det lite. Kanske lite godare middag, en mörk chokladbit eller till och med ett glas vin. Så jag tänker dela med mig av en GI favorit ikväll. En pizza med långsamma kolhydrater dvs. lågt GI. Smakar underbart och fräscht. Helt fantastiskt att allt det goda kan vara nyttigt och ett sundare alternativ i maten.
Smula ner jästen i det fingervarma vattnet och blanda sedan ner det andra ingredienser(längst ner i inlägget finns receptet) till degen i bunken och låt det jäsa övertäkt med en bakduk i 30-60 minuter. Under tiden förbereder du dina pålägg, dukar och diskar undan det som är använt. Då degen jäst klart kavlar du ut den så som du vill ha den. Tänk dock på att den sväller en del så gör det väldigt tunn från början. Häll på tomatsåsen och den tinade hackade spenaten och placera mitt i ugnen i 10 minuter på 200 grader

Ta ut pizzan då 10 minuter har gått och lägg på parmaskinkan, brieosten och päron skivorna, samt krydda med lite organo. Sätt in pizzan igen i 10 minuter.
Då pizzan gräddats klart tar du ut den och lägger på ruccolasallad och valnötter. Sedan är pizzan färdig för servering. Super enkelt/gott/nyttigt. Mums. För att hitta min LCHF pizza så klicka här. Kram på er.
För 2 personer:

Degen:

2 1/2 dl fingervarmt vatten
3 msk olja
25 g jäst
4 dl rågsikt
2 dl grahamsmjöl
1 tsk salt

Pålägg:

Krossade tomater
Tomat/chilisås
Hackad spenat
Brieost
Parmaskinka
Päron
Ruccolasallad
Valnötter
Organo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar